16.8.05


Moi moi,
even een update vanuit Finland!! Gelukkig kun je met een inlognaam en password gewoon je blogspot bijhouden waar je ook bent!! Maandag was de dag dat ik na een drukke week en stressvol weekend (last minute dingetjes doen en regelen) naar Finland ben gegaan.
Dus gisterochtend in alle vroegte vanuit Bangor met de rode rakker richting Manchester gereden. Moest er om half 9 zijn (ruim tijd om nog een boek aan te schaffen en een 'Good Food' door te nemen) en had het ruim ingepland. 1 uur en 3 kwartier rijden volgens de uitgeprinte route, dus om 6 uur vertrokken. Uit een warm bed de zonsopkomst tegemoet. Was prachtig, het hele stuk van Bangor naar Conwy een hele fraaie zonsopkomst gezien, en verder geen kip op de weg ongeveer. ietwat vertraging voor Manchester, maar het is echt maar een kwartier langer rijden dan naar Liverpool airport, dus prima te doen. Echter....de parking vinden...dat duurde zowat een uur. Moest verder rijden richting Manchester city centre en een industrieterrein op. Nou, na veel gedoe en illegaal parkeren bij de diverse terminals toch de plek gevonden. Met een busje weer helemaal terug naar T3 gebracht maar het is gelukt!!(nog steeds ruim op tijd hoor, was om 10 voor 9 op de airport). Inchecken, boekjes kopen, lezen en vliegen. Finnair, met heel cool (nog nooit gehad), op je beeldscherm een camera die voor op de punt van de aircraft zit, dus je ziet je 'online' opstijgen en landen. Kwam ik om 16h15 lokale tijd aan in Helsinki en toen nog een luttele 2.5 uur met de bus. Maar dat is een bekend ritje en voert langs prachtige meren en bossen (wat oude foto's erbij geplakt, voor het idee).
Half 8 in Turku bij het Guesthouse (de Domus, van Åbo Akademi, de Zweeds-sprekende universiteit). Daar zou ik Matti (mijn collaborator alhier) treffen die me de sleutels zou geven. Even de koffer (een hele praktische en felrode, die ik van Corina mocht lenen) op de kamer gezet waarna ik werd getrakteerd op een etentje. Aangezien Turku aan de zee ligt en een havenplaats is, heb je hier dus heel veel restaurants en bars (en speelt veel van het buitenleven zich ook af: hangen, loungen, zitten, picknicken, drinken) op en bij de rivier die dwars door de stad stroomt. Dus wij naar een restaurant-boot. Vooraf een mousse van 'roe' (aldus de online dictionary: eggs of a fish, dus een soort goedkope caviaar gok ik, Janette?) en als main course een overheerlijke specialiteit: baltic herring with mashed potatoes. Echt heel erg lekker. Lekker wijntje erbij en als dessert een prima Irish coffee. Hupsakee, op de tap van de Uni, no problems. Daarna nog even gebeld met m'n lief en heerlijk naar bed (kleine jet-lag met 2 uurtjes verschil). Vandaag zijn we hard aan de slag gegaan om zoveel mogelijk paper te schrijven in de drie dagen dat ik hier ben. Matti duidde me nog op donderdagavond, als er een 'art-festival' in de stad is met allerlei acts en food-kraampjes en boekenzaken die tot 00h00 open zijn. Ja, leuk om weer hier te zijn, een 'sort of homecoming'. Weer leuk en veel contact en kennismaking met oude bekenden en nieuwe mensen. Als je de Finnen wat langer kent, zeer gastvrij, anders lijken ze soms wat gesloten en op zichzelf. Laten ze je met rust en in je sop gaarkoken. Kan ook heel lekker zijn hoor!!
Tot zover even...later meer.

5 comments:

Janette said...

goedekope kaviaar lijkt mij een good guess W.! Hoe was de smaak?
Wat is Good Food voor een boek? ik zit vol vragen.....

muddybirds said...

Good Food is het magazine dat maandelijks wordt uitgegeven door de BBC. met name geïnspireerd op het programma 'Saturday Kitchen', wekelijks op de buis. Met mijn all-time favorites Lesley Waters (met handige tips voor lekkere hapjes voor in de lunchbox van je toddlers :-)) en James Martin (zie ook 'ready, steady, cook', dagelijks op tv). Leuk magazine, beetje zoals Tip culinair

muddybirds said...

Ik ben er niet bij geweest maar dit lijkt me zeer optimistisch, W en geen W tijdens diner in Finland?????????!!

muddybirds said...

Nou, lieve lezertjes, als je mij als Brabantse Bourgondiër (BB) kent dan kun je vermoeden dat er ook wijn bij het eten was.
Dat was ook nog wel een leuk verhaal. We zaten eerst binnen op de boot, waar alle toeristen gaan zitten, maar daar gold geen aanbieding qua wijn. Op het dek (tussen de bikkel-Finnen, onder warmtestralers) wel...dus zijn wij ook op het dek gaan zitten natuurlijk en hebben we een flesje soldaat gemaakt. Een Roemeense Chardonnay, was prima bij de vette haring...Heerlijk zelfs.

Janette said...

Ik heb deze week voor het eerst van mijn leven het genoegen gehad een Kazagstaans wijntje te drinken. Best te drinken, een beetje zoet maar prima bij het dessert!