10.2.06

contrast, letterlijk en figuurlijk


Om onze naam en de indruk die we hebben nagelaten na vorige foto weer wat op te krikken ('we gaan niet als Andre van Duin en Corry van Gorp door het leven in Wales') leek het me wel aardig om even te laten zien waar ik de laatste week mee bezig ben geweest. In bovenstaand plaatje zie je mijn brein zoals gescand met een MRI-scanner in Bangor en als je heel goed kijkt zie je in de doorsnede rechtsboven (met COR erboven, wat staat voor Coronaal, zoveel als van boven naar beneden) een groen omcirceld plekje. Dat is een gebiedje in de hersenen dat speciaal actief wordt bij het kijken naar gezichten. Het heet de fusiform face-area. Eenieder heeft zo'n gebiedje normaliter en momenteel ben ik met Corina's brein aan de slag om het ook bij haar te localiseren (niet online maar mbv gemaakte hersenscans :-)). Het grafiekje rechtsonder (de ROI Signal time-course) geeft aan hoezeer het gemeten signaal verandert naar gelang plaatjes worden aangeboden aan mij op de locatie van het plekje rechtsboven in mijn brein. De groene balken staan voor gezichten die worden aangeboden, rood voor bloemen en blauw voor plaatsen/locaties. Het signaal (de witte lijn) dat is gemeten piekt over het algemeen op de groene balken, dus tijdens de aanbieding van gezichten op het scherm. Dat is het, nu snel weer verder met Corina en Richard.

No comments: